Crna kuća

Naziv knjige: Crna kuća
Originalni način: Black huose
Autori: Stiven King i Peter Straub
Broj stranica: 631
Žanr: horor, fantastika
Crna kuća je drugi roman koji su zajedno napisali autori Stiven King i Peter Straub, koji predstavlja nastavak (prvog) romana Talisman, te se može reći da predstavlja neku vrstu dodatka knjigama iz Kingovog serijala Mračna kula i svjetovima o kojima se tamo govori. Knjiga je objavljena 2001. godine pod nazivom Black house.

,,Naslov knjige Crna kuća ima vezu sa dvije stvari: Dikensovim romanom Čemerna kuća, koga Džek Sojer naglas čita drugom liku u knjizi, i samom građevinom po imenu Crna kuća, smještenoj u mračnoj šumi podalje od puta koja je vrlo opasno i opako mesto. Kao što bi rekla Širli Džekson, Crna kuća je nezdravo mesto.'' Peter Straub

Crna kuća koristi neobičan narativni pogled. Priča je napisana iz perspektive vrane (zlokobnog stvorenja koje serijski ubica naziva Gorg koji pomaže da se namamljuju djeca), tako da je sve napisano kao da letite iznad akcije i dolazite na određena mjesta da biste je pobliže pogledali. Ovaj neobični pogled je učinio prvih 100-150 stranica teško prolaznim. Međutim, kada pređete ovu prvu prepreku, Crna kuća zaista poleti i ne primetite toliko čudno gledište.

Džek Sojer, dvanaestogodišnji dječak iz romana Talisman, sada ima 35 godina i bivši je poručnik losanđeloske policije, detektiv u Odsjeku za ubistva. Imao je veoma uspješnu karijeru, a sada živi u Frenč Lendingu, malom gradu u Viskonsinu.
Upravo se u tom malom gradu Fenč Lendingu i odvija radnja ovog romana. Koliko god se činio bezazlenim u njemu se događa nešto strašno. Naime, pojavio se serijski ubica koji ubija djecu i jede dijelove njihovog tijela, baš kao što je to nekada davno radio i izvjesni Robert Fiš. Serijski ubica je po uzoru na njega prozvan Ribar. Šef policije u Frenč Lendingu, Dejl Gilbertson nikako ne uspijeva da mu stane u kraj. Čak su se i savezne vlasti uključile u istragu, a Dejlu možda čak prijeti i otkaz ako uskoro ne pokaže neke rezultate.
Svi koji su čitali prethodni roman Talisman znaju da Džek Sojer ima mogućnost da pređe na Teritorije, a to je neka vrsta paralelnog svijeta ovom našem. Međutim, Džek Sojer se sada izgleda ne sjeća svojih avantura iz prošle knjige i posjeta Teritorijima. On ih od kraja prošle knjige nije više nikada posjećivao. Ali otkako je došao u Frenč Lending, ta sjećanja na Teritorije mu se polako vraćaju. Da li Ribar ima neke veze sa Teritorijima i kakve? Da li će Džek pristati da pomogne Dejlu Gilbertsonu u istrazi? Kakve veze sa svim tim ima Crna kuća koja ne želi da bude pronađena?
Čini se da je cijela kuća obojena u crno – ne samo daske, već svaki pedalj spoljašnosti, trijem, oluci, pa čak i prozori. Sve je crno, od temelja do vrha krova. A to ne može biti moguće; u ovom bezazlenom, dobronamernom kutku svijeta, čak ni najporemećeniji čovjekomrzac od graditelja ne bi kuću pretvorio u njenu sopstvenu sijenku... zar ne?

Jedina zamjerka koju imam za ovu knjigu je što se radnja veoma sporo odvija. Za razliku od prošle knjige gdje smo posjetili razna mjesta, u knjizi Crna kuća sve se odvija na jednom mjestu, ima puno nepotrebnih opisa i likova, što doprinosi sporom razvoju radnje. Primjeti se velika razlika između ove dvije knjige. Dok Talisman na neki način predstavlja avanturu, Crna kuća je više detektivska priča uključujući razne elamente kao što su misterija ubistava, proučavanje karaktera, lukava samoreferencijalna uobraženost i horor priča (ima nekoliko prilično odvratnih scena).

Kad se sve sumira, može se reći da je Crna kuća je dobar roman (ali moglo je to i bolje). Mislim da će vam se više svidjeti ako čitate (ili ste čitali) serijal Mračna kula, inače će neke od veza i referenci između knjiga biti izgubljene.