Šišmiš (Hari Hol #1)

Naziv knjige: Šišmiš
Originalni naziv: (Flaggermusmannen) The bat
Broj stranica: 250

„Već u prvom kriminalističkom romanu Nesbo izaziva klišee žanra nemilosrdno ih razlažući i komponujući neke nove rifove... Na veliko zadovoljstvo, već ovde uočavamo organski oblik koji je Nesbo imao pred očima i na samom početku svog stvaralaštva.'' The Independent

Šišmiš je prva knjiga u serijalu o inspektoru Hariju Holu koju je 1997. godine objavio norveški autor Jo Nesbo, pod nazivom Flaggermusmannen (The bat – engleski prevod). Ovaj roman dobio je 1997. godine nagradu ,,Riverton'', koja predstavlja najprestižniju nagradu za kriminalistički žanr u Norveškoj, kao i nordijsku nagradu ,,Stakleni ključ'' za najbolji nordijski kriminalistički roman u 1998. godini. Roman Šišmiš predstavlja plod početničke euforije koja nosi obilježja mjesta u kojem je nastala, te su u njoj primjetne izvjesne početničke greške, koje se mogu zanemariti s obzirom da je Nesbo kreirao jednu svježu, zanimljivu i nepredvidljivu priču.

Ovaj serijal je nevjerojatno popularan, ali ovo je moj prvi susret sa inspektorom Harijem Holom. Šišmiš predstavlja jedinstven uvod u priču ovog serijala i savršeno mjesto za upoznavanje sa likom Harija Hola u kojeg su se mnogi čitaoci zaljubili. U knjizi ima dosta fleshbackova u njegovu prošlost, što u nekim momentima pomalo usporava radnju. Radnja u ovoj knjizi se odvija u Sidneju (Austriji). Nesbo nam kroz knjigu također predstavlja austrijsku kulturu i ljude koji tamo žive.

Hari Hol je policajac rođen u Oslu 1965. godine gdje i radi. Ima mlađu sestru sa Downovim sindromom za koju je prilično vezan. Kada je imao dvadeset godina majka mu je umrla od raka, te nije imao pretjerano bliske veze sa svojim ocem, bivšim učiteljem. On je okorjeli pušač, te povremeno ima problema sa alkoholizmom kojeg na neki način uspijeva držati pod kontrolom. Često ulazi u veze sa djevojkama koje se pojavljuju u priči, bar je takav slučaj sa ovom knjigom.
O čemu se zapravo radi u ovoj knjizi? Kriminalistička policija u Oslu šalje inspektora Harija Hola u Sidnej (Austalija) da prati istragu jednog ubistva. Hari ima odriješene ruke da pomogne u istrazi, ali i jasno naređenje da se kloni nevolja. Žrtva ubistva je dvadesettrogodišnja Norvežanka, relativno poznata ličnost u svojoj domovini. Hari, međutim, nije rođeni posmatrač, pa se ubrzo sprijateljuje s detektivom koji radi na slučaju, kao i sa jednom svjedokinjom. Kako istraga odmiče, oni otkrivaju da je to ubistvo samo posljednje u nizu nerasvijetljenih zločina psihopate koji plete svoju mrežu širom Australije. Kako se približavaju ubici, u Hariju raste strepnja da niko nije bezbijedan, a ponajmanje oni koji istražuju ove zločine.

„Čudesan je ovaj susret s mlađim, pričljivijim Harijem... Nesbo je vrstan pisac koji odmjerenim tempom vodi radnju ka vrhuncu, ne bi li vas potom pustio da se sunovratite u sasvim neočekivan rasplet.“ Scottish Express

Sve u svemu, Šišmiš je vrlo čitljiv triler sa likovima koji su dovoljno interesantni da pokrenu priču i natjeraju vas da saznate što se s njima događa. Preporuke za čitanje ove knjige, ako volite da čitate od početka, kako bi ste se upoznali sa likom Harija Hola i njegovom pozadinskom pričom. Priča se uglavnom prati iz njegove perspektive, te nam autor tako predstavlja način na koji on razmišljanja i njegovu prošlost.

Uvodni odlomak iz knjige

,, Nešto je pošlo po zlu.
Službenica na kontroli putovnica prvo se širokim osmijehom nacerila: „How are you, mate?”
„I’m fine", slagao je Harry Hole. Prije više od trideset sati napustio je Oslo preko Londona, a od Bahreina, gdje je morao presjesti na drugi zrakoplov, cijelo je vrijeme sjedio na onom prokletom mjestu ispred izlaza za nuždu. Iz sigurnosnih razloga sjedalo je smio samo malo nagnuti unatrag, a već pred Singapurom kralježnica je zaprijetila da će kolabirati.
No, sada se ni žena na kontroli putovnica više nije cerila.
S vidnim zanimanjem proučavala je njegovu putovnicu. Teško je reći je li ju isprva zabavljala slika ili način pisanja njegova prezimena.
„Business?"
Harry Hole vjerovao je da bi carinski službenici u većini zemalja svijeta tome pitanju pridodali i „Sir”, ali pročitao je da ta vrsta uljudnih fraza u Australiji nije osobito rasprostranjena. To mu je bilo poprilično svejedno jer Harry nije bio ni posebno iskusan putnik ni na bilo koji način umišljen. Želio se samo što prije domoći hotelske sobe s krevetom.
„ Yes”, odgovorio je bubnjajući prstima po stolu. ''

,,Ljubav je misterij veći nego smrt.”

,,Sve što je čovjek napustio, ostavlja tragove, zar ne? Život koji je živio, kao knjiga je za onoga koji ju zna čitati.''