Nož (Hari Hol #12)

Naziv knjige: Nož
Originalni naziv: (Kniv) Knife
Broj stranica: 429
Prethodne knjige u serijalu (hronološki) su: Šišmiš, Žohari, Crvendać, Nemeza, Đavolja zvijezda,  Spasitelj, Snjegović, Leopard, Fantom, Policija i Žeđ. Recenzije prethodnih knjiga možete pronaći na ovom blogu pod: recenzije/kriminalistički

Nož je dvanaesta po redu knjiga u serijalu o inspektoru Hariju Holu, koju je Jo Nesbo objavio 2019. godine pod nazivom Kniv (engleski prevod – Knife). Nesbo je u ovoj knjizi svog glavnog lika Harija suočio sa najmračnijim i najličnijim izazovom do sad. Priča se ne neki način nastavlja na prethodne knjige kao što je to bio slučaj i sa svim prethodnim. Nije vam nužno poznavanje te priče kako biste razumjeli o čemu se ovdje radi. Pored Harija u ovoj knjzi će se pojavljivati i drugi dobro poznati likovi kao što su Katrina Bratt, Bjorn Holm, Oleg Fauke, te Kaja Solnes koja se posljednji put pojavila u knjigu Leopard. I naravno tu je Svjen Fine prvi ubica kojeg je Hari smjestio u zatvor, a koji je sada na slobodi nakon odslužene dugogodišnje kazne (više informacija o ovome možete pronaći u knjizi Žeđ).
Kratak opis onoga što možete očekivati u ovoj knjizi - Pred svoj pedeseti rođendan, Hari Hol živi kao u najgorim vremenima. Ponovo je počeo da pije. Radi kao inspektor najnižeg platnog razreda u Odeljenju za krvne delikte. Izgubio je posao na Policijskoj akademiji. Supruga ga je izbacila iz kuće. Povrh svega serijski silovatelj i Svejn Fine ubica, izašao je iz zatvora posle mnogo godina uz pretnje da će se osvetiti onome ko ga je tamo poslao. U svom alkoholnom bunilu Hari sada očekuje ostvarenje svoje najveće more – napad na porodicu s kobnim ishodom. A onda se jednog jutra budi sa jezivim mamurlukom prekriven krvlju i ničega se ne sjeća, ali vijesti koje će uskoro saznati su užasne...

Jo Nesbo ponovo pokazuje svoju nevjerojatnu sposobnost stvaranja zapleta kojim čitatelja uspješno navodi da sumnja gotovo u svakoga, stvarajući mrežu slojevitih likova od kojih svaki ima barem jednu tajnu koja će vas natjerati da se zapitate ''Da li je on možda negativac u ovoj priči?''. Priča se u ovoj knjizi odvija mnogo sporije nego što je to slučaj sa prethodnim knjigama, a tome u velikoj mjeri doprinosi veliki broj unutrašnjih Harijavih monologa, razmišljanja i sukoba. Bez obzira na to završnica knjige je nepredvidljiva, iznenađujuća i prilično diskutabilna u pogledu nekih izbora koje su likovi napravili.

Pored svih jezivih zločina, mračne atmosfere i slojevitih policijskih istraga Nož je knjiga o izgubljenoj ljubavi. Harijeva emocionalna previranja su ono što održava ovu priču živom. Čitatelji će biti pod pritiskom da ne zaplaču zajedno sa Harijem, dok on preispituje lične gubitke koje trpi kroz ovu priču. I na kraju se postavlja pitanje da li je ovo posljednja knjiga u serijalu o Hariju Holu? Meni se čini kao da nije, ali opet ostaje da se vidi...

Preporuke za ovaj odličan kriminalistički triler!

,, Na grani truhlog bora njihala se poderana haljina. Starca je to podsjetilo na pjesmu iz mladosti o haljini koja se suši na konopcu. Međutim, ova haljina nije, kao u toj pjesmi, lepršala na južnom vjetru, već se talasala u ledenoj rijeci istopljenog leda. Tu na dnu korita bilo je sasvim tiho, a iako je iznad površine bilo pet po podne jednog martovskog dana i – prema meteorološkim podacima – sasvim vedro, kroz sloj leda i četiri metra vode nije probijalo mnogo sunca. Zato su bor i haljina bili okruženi neobičnom zelenkastom polutamom. Bila je to, zaključio je starac, ljetnja haljina, plava na bijele tufne. Možda je nekad bila druge boje, to nije znao, pošto nije znao ni koliko je dugo zarobljena na toj grani. Sada se ta ljetnja haljina vijorila na neumornom toku koji ju je nežno ispirao kad opadne količina vode, vukao je i kidao kad rijeka nabuja, uporno je habajući nit po nit. U tom pogledu je, pomisli starac, poderana haljina slična njemu. Nekad je nešto nekom značila, nekoj djevojci ili ženi, pogledu nekog muškarca ili rukama nekog djeteta. A sada je, poput njega, izgubljena, bespotrebna, zarobljena, zaustavljena, nijema.

Bilo je samo pitanje vremena kada će riječni ili vremenski tok poderati i posljednju nit onog što je bilo nekad.

„Šta je to?“, upita glas iza fotelje u kojoj je starac sjedio... ''

,,Da nisi došla, nikad ne bih bio usamljen.''

,,Usamljen sam. Prije nego što sam te upoznao, često sam bio sam, ali nikad usamljen. Usamljenost je nešto drugo... zanimljivo. Dok smo bili zajedno, nisi bila tu da samo ispuniš neku prazninu, ali kad si otišla, ostavila si zjapeću crnu rupu. Moglo bi se reći da je ljubav priča o gubitku.''

,,Takvi smo mi ljudi, od životinja se razlikujemo u tome što se svetimo.''

,,Ako se trampiš sa đavolom, tebalo bi da se zapitaš zašto đavolu odgovara takva trampa.''