Tvrtka

Naziv knjige: Tvrtka
Originalni naziv: The firm
Broj stranica: 411
Roman Tvrtka je druga knjiga koju je napisao pravnik Džon Grišam, te je istu objavio 1991. godine pod nazivom The firm. Ova knjiga je bila Grišamov prvi veliki hit po kojoj je snimljen i film sa Tomom Cruiseom i Geneom Hackmanom u glavnim ulogama i koji je već na premijeri donio 7.2 milijuna $.

Džon Grišam nije ni slutio kakav će obrat nastupiti u njegovom životu sa objavljivanjem ovog romana! Pet godina i pedeset milijuna prodanih knjiga kasnije, uz sedam objavljenih i četiri ekranizirana romana, John Grisham je s pravom proglašen za najuspješnijeg pisca devedesetih.

Roman Tvrtka je pisan u trećem licu, pa se na taj način radnja prati iz perspektive nekoliko likova koji u samoj priči zauzimaju različite strane, ali se može reći da je ovo priča o Mitchellu Y. McDeereu, mladom, siromašnom, tek diplomiranom pravniku koji se zaposlio u slabo poznatoj, ali bogatoj pravnoj tvrtki "Bendini, Lambert & Locke", koja je specijalizovana za porezno pravo. Spletom okolnosti našavši se u bezizlaznoj situaciji, između čekića i nakovnja, mladi McDeer će uvidjeti da je prihvaćajući dobro plaćen posao možda prodao dušu đavolu. Ako stvari izgledaju previše dobro da bi bile istinite, tu mora postojati još nešto, a obično je to nešto veoma neprijatno! To je jednostavno bila ponuda koju McDeere nije smio prihvatiti!

Mitchell McDeere je kao glavni lik ovog romana, a i kao pravnik u ovoj knjizi napravio samo ono što ga je sistem naoučio, a to je sljedeće: ,,zgrabi što više novaca u što kraće vrijeme. Bitka za novac status i prestiž personificirana u ambicioznim, beskrupuloznim pravnicima, još od Reaganovih osamdesetih zaokuplja pozornost američke javnosti. Ali dilema mladog McDeera i njegove žene Abby nije samo tipično američka, ni tipično mladenačka, ona odražava probleme koji muče većinu poslovnih ljudi danas, iako ne u tako drastičnom obliku. Pitanje morala i poštenja nema ni vremenskih niti geografskih granica.''

Roman Tvrtka, u svakom slučaju ne pretendira da bude vrhunska literarna proza, niti je nadahnut umjetničkim dostignućem, barem ne po definiciji akademske kritike. Ovo je prije svega roman koji vas tjera naprijed brže nego što ga možete čitati, to je uzbudljiva priča puna zapleta u kojima ideja i akcija određuju likove, a ne dugi i nepotrebni opisi. Ono što Grišam radi savršeno u ovoj knjizi jeste pristupanje priči iz raznih uglova i POV likova; on ne staje na stranu bilo kojeg svog lika, već daje mogućnost čitaocu da se opredjeli za koga će navijati u ovoj priči i sa kim će saosjećati.

,,Stariji je partner po stoti put proučio sažetak o Mitchellu Y. McDeereu no ni ovaj put nije pronašao ništa što mu se ne bi dopalo, bar ne na papiru. Imao je soli u glavi, ambicija, dobar izgled. I bio je gladan; s obzirom na okolnosti, morao je biti. Bio je i oženjen, a to je bilo obavezno. Tvrtka još nikad nije uposlila neoženjena pravnika, i mrštila se na razvode, baš kao i na ženskarenje i sklonost piću. Test na droge bio je predviđen ugovorom. Imao je diplomu iz knjigovodstva, državni je knjigovodstveni ispit prošao iz prve i želio je specijalizirati porezno pravo, što je, dakako, kod jedne poreznopravne tvrtke bio nužan preduvjet. Bio je bijelac, a tvrtka još nikad nije zaposlila crnca. U tom je uspjela zahvaljujući svojoj tajnovitosti i upravo klupskoj zatvorenosti, i tome što svoje namještenike nikad nije tražila javno. Druge su to tvrtke činile, i upošljavale crnce. Ova je novačila tajno i tako ostala bijela kao ljiljan. Osim toga je tvrtka, od svih mjesta na svijetu, bila baš u Memphisu, a crna je krema sanjala o New Yorku ili Washingtonu ili Chicagu. McDeere je bio muškarac, a u tvrtki nije bilo žena. Jednom su zgodom i pogriješili, sredinom sedamdesetih, kad su pokupili diplomanda broj jedan s Harvarda, no umjesto njega pojavila se ona, koja je usto, kad je riječ o porezu, bila pravi čarobnjak. Potrajala je četiri burne godine i poginula u slupanom automobilu.
Dojam je bio dobar, bar na papiru. Bio je prvi među kandidatima. No, istinu govoreći, drugih ove godine i nije bilo. Popis je bio vrlo kratak. Izbor se svodio na McDeerea ili nikoga.''

,,Kad si studirao, imao si neke plemenite pojmove o tome što bi pravnik trebao biti. Borac za prava pojedinca; branitelj Ustava; zaštitnik ugnjetenih; govornik koji se zalaže za klijentova načela. I potom, nakon šest mjeseci prakse, najednom shvatiš da mi nismo ništa drugo nego unajmljeni revolveraši. Glasnogovornici koji se prodaju onom tko ponudi više, na raspolaganju svima, svakom lupežu, svakoj vreći govana s dovoljno novaca da plati naše astronomske tarife. Ništa te više ne šokira. To bi trebala biti nekakva časna profesija, ali ćeš među pravnicima upoznati toliko žmuklera da ćeš poželjeti dati otkaz i potražiti nekakav pošten posao.''

,,Prate me toliki da to već stvara prometne zastoje.''

,,Kad čovjek ne pomišlja na smrt, onda ne zna cijeniti ni život.''