Ulični odvjetnik

Naziv knjige: Ulični odvjetnik
Originalni naziv: The street lawyer
Broj stranica: 323
Žanr: triler, pravni
Ulični odvjetnik je deveti uzastopni roman sa kojim se Džon Grišam popeo na sam vrh liste najprodavanijih knjiga. Objavljen je 1998. godine pod nazivom The street lawyer. Kao pisac koji je svojim pravnim trilerima obilježio zadnje desetljeće dvadesetog stoljeća, Džon Grišam je u posljednje vrijeme osjetio potrebu da u svojim knjigama dotakne relevantne društvene probleme. Tako je u Čudotvorcu raskrinkao beskrupuloznu praksu osiguravajućih društava, u Odmetnutoj poroti prikazao moralni krah duhanske industrije, a Uličnog odvjetnika je posvetio obespravljenim beskućnicima Amerike.

O čemu se radi u knjizi? Dan kada je Michael Brock upoznao DeVon Hardyja, beskućnika koji je mašući pištoljem upao u njegov ured, bio je dan koji je, iz temelja, promijenio njegov život.

Nakon nekoliko napetih sati provedenih u ulozi taoca s još osam kolega iz prestižne washingtonske odvjetničke tvrtke Drake & Sweeny, Michael će doživjeti nevjerojatnu preobrazbu – napustit će sjajno plaćen posao i blistavu karijeru, do kraja razoriti već dobrano načet brak i ostaviti zbunjenima sve svoje prijatelje i rodbinu. Michael Brock postat će odvjetnikom beskućnika!

Dok policija vodi istragu o krađi dokumenata iz kojih je vidljivo da je njegova bivša tvrtka umiješana u nezakonito iseljenje skupine beskućnika, osumljičeni Michael će se pokušati iskupiti tražeći pravdu u ime stradalih.
Džon Grišam u ovoj knjizi radi odličnu karakterizaciju likova. Mogli biste zamisliti Michaela Brocka kako živi negdje u vašem gradu kao neko ko se suačava sa novim situacijama i problemima i to sve izgleda tako uvjerljivo. Međutim, nuspojava ovog stila pisanja je da često postoje oni dosadni trenuci kada se Michaelova svakodnevica ispriča tako precizno da se gotovo osjećate kao da neki od njih ne doprinose priči. Za mene ovi spori trenuci nisu bili previše velika stvar, ali bi nekome možda mogli i smetati.

Također, i u ovoj knjizi je primjetno da Grišam ne staje na stranu nijednog svoga lika, nego pušta čitaoca da sam odabere z koga će navijati. Čak i sam protagonist ove priče nije savršen, ali on barem pokušava da se promijeni što njegovim prijateljima i rodbini nije baš najjasnije.

Pored svega navedanog Džon Grišam nam kroz ovu knjigu predstavlja dvije vrste advokata. Na jednoj strani su oni koji rade u velikim advokatskim firmama, zastupaju velike i moćne klijente i zgrću ogromne sume novca. Na drugoj strani su tzv ulični advokati koji zastupaju beskućnike, uglavnom rade pro-bono i jedva sastavljaju kraj sa krajem. Oni čak i žive kao beskućnici, ali barem nisu polepni za novcem.

Ako volite pravne trilere, prepuruka za ovu knjigu!

,, Muškarac u gumenim čizmama ušao je u dizalo i stao iza mene, pa ga isprva nisam uočio. Ali vonj sam mu osjetio - ta prodorna mješavina mirisa dima, jeftinoga vina i života na ulici bez sapuna. Bili smo sami u dizalu koje se uspinjalo i kada sam konačno bacio pogled prema njemu ugledao sam čizme, crne i prljave, nekoliko brojeva prevelike. Izlizani i poderani kišni ogrtač spuštao mu se do koljena. Pod njim, slojevi prljave odjeće nabirali su mu se preko trbuha, tako da je izgledao zdepasto, gotovo debelo. Ali takav dojam nije ostavljao zbog uhranjenosti; ljudi koji žive na ulicama Washingtona zimi nose sve što imaju, ili tako barem izgleda.

Bio je to postariji crnac - brada i kosa bile su mu napola sijede, a vidjelo se da ih nije ni prao ni šišao već godinama. Gledao je izravno pred sebe, kroz tamne sunčane naočale, uopće se ne obazirući na mene. Tako me na trenutak natjerao da se upitam zašto ga, uopće, tako pomno promatram.
Nikako se nije uklapao u ovaj ambijent. Ovo nije bila njegova zgrada, ni njegovo dizalo, ovo nije bilo mjesto koje bi si uopće mogao priuštiti. Odvjetnici na svih osam katova radili su za moju tvrtku uz naknade po satu koje su i meni još uvijek izgledale besramno visoke, čak i nakon sedam godina rada.

Bio je to samo još jedan skitnica koji se u zgradu sklonio od ulične hladnoće. Takvo što se u središtu Washingtona događa neprestano. No zbog toga smo imali čuvare koji su se bavili takvim uljezima.

Zaustavili smo se na petome katu i tek tada mi je sinulo da uopće nije pritisnuo dugme, nije odabrao kat. Slijedio je mene... ''