Zjenica svijeta (Točak vremena #1)

Naziv knjige: Zjenica svijeta
Originalni naziv: The eye of the world
Broj stranica: 610
O serijalu. Točak vremena je serijal epske fantastike čiji je autor Robert Džordan. Serijal se sastoji od četrnaest (14) knjiga. Prvobitno je bio zamišljen kao serijal od dvanaest knjiga, ali je autor Robert Džordan umro prije nego što je uspio završiti ovaj serijal, tj. dvanaestu knjigu. Njegova žena je pozvala i upitala autora Brendona Sandersona da li bi bio voljan da završi posljednju knjigu ovog serijala. Sanderson je pristao, ali je ta knjiga trebala biti ogromna pa je Sanderson odlučio da napiše tri knjige koje će činiti finale serijala Točak vremena. Ovaj serijal se često poredi sa Tolkinovim Gospodarem prstenova.

Zjenica svijeta je prvi roman u serijalu Točak vremena koji je 1990. godine objavljen pod nazivom ,,The eye of the world''. Zjenica svijeta je snažan roman široke i složene radnje, te sadrži sve elemente koji se traže u epskoj fantastici (politika, magija, različite rase, mitovi, legende...). Roman se prati u najvećem dijelu iz perspektive Randa Al'Tora. Pored njega kao POV likovi se pojavljuju i Perin i Ninaeva.

,,Točak vremena se okreće i Doba dolaze i prolaze, ostavljajući sjećanja koja postaju legende. Legende blijede u mitove, a čak je i mit davno zaboravljen kada se Doba koje ga je iznjedrilo ponovo vrati. U Trećem dobu, Dobu proročanstva, Svijet i Vrijeme leže u skladu. Ono što je bilo, što će biti i što jeste još može da padne pod Sjenku.''

O čemu se radi u knjizi? Radi se o tri mladića, farmera, čobanina Randu, Metu i Perinu koji žive u selu koje se zove Dvije rijeke. To je malo selo, može se reći odvojeno od ostatka svijeta u kojem se normalo živi i u kojem se ne zna puno o dešavanjima u svijetu. Miran život u tom selu će bit narušen u trenutku kada ga napadnu sluge Mračnog gospodara (Troloci i Mirdraali). Već naredni dan, Rand, Met i Perin saznaju da su Dvije rijeke napadnute jer Mračni gospodar traži baš njih iz nekog razloga, te su oni primorani da napuste selo i krenu prema zloglasnom gradu Tar Valonu kako bi saznali zašto ih Mračni gospodar traži. Na tom putovanju će im se pridružiti Egvena, Tom Merilin (zabavljač), Ninaeva, Moiraina (Aes Seadai) i Lan (zaštitnik). Tako će započeti njihova avantura kroz razne gradove i mjesta, a svo vrijeme su im za petama sluge Mračnog gospodara. Da li će stići tamo gdje su pošli ili će završiti negdje drugo ostaje da se vidi.
Zjenica svijeta je veličanstvena saga herojske fantastike. Svi likovi su veoma lijepo predstavljeni čitaocu, počevši od Radna, Meta i Perina zbog kojih se sve ovo i dešava jer su oni u centru pažnje (Točak tka kako Točak želi), a zatim i Egvena, Ninaeva i Moiraina kao veoma snažni ženski likovi u epskoj fantastici. Tu je i zaštitnik Lan koji ima prilično interesantnu priču.
Sistem magije u ovom serijalu je predstavljen u najvećem dijelu kroz lik Moiraine i može se reći da je veoma zanimljiv i jedinstven. Moiraina je Aes Sedai, a to su osobe koje mogu da koriste jednu moć. One imaju sjedište u Tar Valonu. Aes Sedei nisu baš na dobrom glasu, ljudi ih baš i ne vole, jer smatraju da su na neki način povezane sa Mračnim gospodarom. Ali u svakom slučaju djeluje kao da se one bore protiv njega. Uglavnom su to žene. Nekada su i muškarci bili Aes Sedai, ali je njih ta moć na neki način iskvarila do te mjere da su izazvali slom svijeta. Zbog toga nije baš prijatno biti muškarac koji može da koristi moć, jer Aes Sedai love takve muškace i odvode ih u Tar Valon, a šta tamo rade sa njima još uvijek nije baš najjasnije. Priča se da ih smiruju kako ne bi koristili moć, što na njih ostavlja neprijatne posljedice, a isto tako, priča se i da ih iskorištavaju. Predstavljena su nam i Djeca svjetla. I oni se bore protiv Mračnog gospodara, ali na drugačiji način za razliku od Aes Sedai. Oni zapravo mrze Aes Sedai, pa ako naiđu jedni na druge to može da bude prilično neprijatno.

Pored ovoga vidimo da se bude i neke drevne legende i priče, kao što su ljudi koji mogu da komuniciraju i love sa vukovima, zatim tu su prisutna i razna ,,čarobna'' ili ,,ukleta'' oružja. Autor je posvetio puno pažnje izgradnji svijeta u kojem se odvija radnja i to izgleda odlično. Također nam je predstavljena i drevna rasa Ogieri koji obično žive u stedinzima i nije ih puno ostalo. Loijal je jedan od njih. On je napustio svoj steding u potrazi za avanturama, što će i pronaći kada sretne ovu našu družinu. Veoma interesantan lik.

Ova knjiga mi se jako svidjela, predstavlja lijep uvod u serijal i upoznavanje sa glavnim likovima i preporučio bih je svim ljubiteljima epske fantastike, a posebno onima koji vole Gospodara prstenova. Knjiga je jednostavno fantastična. ISKRENE PREPORUKE!!!

,, PROLOG - Zmajeva planina

Palata se još uvijek tresla s vremena na vrijeme, dok je zemlja tutnjala sjećajući se; ječala je kao da želi da porekne ono što se dogodilo. Zrnca prašine svjetlucala su na zracima sunčeve svjetlosti koja je prodirala kroz procjepe u zidovima. Zidovi, podovi i tavanica bili su prljavi od gara. Široke crne mrlje prljale su ispucalu boju i pozlatu nekada sjajnih murala, čađ je pokrivala smrvljene reljefe ljudi i životinja, koji kao da su pokušali da hodaju prije no što se ludilo smirilo. Mrtvi su bili svuda: ljudi, žene i djeca, ubijeni dok su pokušavali da umaknu munjama koje su sijevale niz svaki hodnik, ili vatrama koje su ih čekale, ili kamenu koji je tekao gotovo kao da je bio živ, i tražio ih prije no što se sve ponovo smirilo. Čudna suprotnost tome bile su šarene tapiserije i slike, sve sama djela vrhunskih majstora; visile su netaknute, sem tamo gdje su ih iskrivljeni zidovi poremetili. Izvanredno izrezbaren nameštaj s intarzijama od zlata i slonovače bio je nedirnut, izuzev tamo gdje ga je pod u podrhtavanju oborio. Ludilo je pogodilo samo srce, ostavljajući nebitne stvari.

Lijus Terin Telamón lutao je palatom, održavajući spretno ravnotežu kada bi se tlo zaljuljalo. „Hijena! Ljubavi moja, gdje si?“ Ivica njegovog blijedosivog plašta prošla je kroz krv kada je zakoračio preko tijela jedne žene. Njena zlatokosa ljepota bila je ukaljana užasom posljednjih trenutaka. U otvorenim očima bila joj je zamrznuta nevjerica. „Gdje si, ženo moja? Gde se svi kriju?'' ''

,,Imaš nešto u glavi, kada odlučuš da je koristiš.''

,,U ratovima, momče, budale ubijaju druge budale iz glupih razloga. To je dovoljno za svakog da zna o tome.''

,,Bilo da medvjed pobijedi vuka ili da vuk pobijedi medvjeda, zec uvijek gubi.''