Raskršće sumraka (Točak vremena #10)

Naziv knjige: Raskršće sumraka
Originalni naziv: Crossroads of twilight
Broj stranica: 671
Prethodne knjige u serijalu Točak vremana su: Zjenica svijeta, Veliki lov, Ponovorođeni zmaj, Dolazak sjenke, Nebeski oganj, Gospodar haosa, Kruna mačeva, Putanja bodeža i Srce zime. Recenzije ovih knjiga možete pronaći na ovom blogu pod: recenzije/fantastika/epskafantastika

O serijalu. Točak vremena je serijal epske fantastike čiji je autor Robert Džordan. Serijal se sastoji od četrnaest (14) knjiga. Prvobitno je bio zamišljen kao serijal od dvanaest knjiga, ali je autor Robert Džordan je umro prije nego što je uspio završiti ovaj serijal, tj. dvanaestu knjigu. Njegova žena je pozvala i upitala autora Brendona Sandersona da li bi bio voljan da završi posljednju knjigu ovog serijala. Sanderson je pristao, ali je ta knjiga trebala biti ogromna pa je Sanderson odlučio da napiše tri knjige koje će činiti finale serijala Točak vremena.

Deseta knjiga u serijalu epske fantastike Točak vremena je Raskršće sumraka. Knjiga je objavljena 2003. godine pod nazivom Crossroads of twilight. Šta reći o ovoj knjizi? Definitivno, ovo je, po mom mišljenju, najslabija knjiga u ovom serijalu. Priča u ovoj knjizi je mogla biti napisana na mnogo manje stranica. Nakon što sam pročitao više od pola knjige došao sam do zaključka da se ništa posebno nije desilo. Sve samo neki opisi i sustizanje radnje iz perspektive likova koji su bili zapostavljeni u prošlim knjigama. Može se reći da se u drugom dijelu knjige počelo nešto dešavati. Bilo je tu nekoliko interesantnih i napetih scena, ali sve je to veoma slabo u odnosu na sve prethodne knjige.

Iskreno se nadam da nakon knjige Raskršće sumraka, priča može samo da se popravlja. Priča se prati iz perspektive nekoliko likova kao što su Met, Perin, Elejna, Egvena, Rand...

O čemu se radi u knjizi Raskršće sumraka? Točak vremena lagano se okreće i neumoljivo tka potku koja vodi ka Posljednjoj bitci između Mračnog i snaga dobra koje mu se suprotstavljaju. Met bježi i od Seanšana i od Mračnoga. Usput se bori za naklonost Kćeri Devet mjeseca, za koju je suđeno da mu postane supruga. Perin pokušava da spasi suprugu Failu od Šaidoa koji su je zarobili, dok se Rand bori sa ludilom, iako je očistio mušku polovinu Jedne moći od pogani kojom ju je Mračni zagadio. Egvena opsjeda Tar Valon, svjesna da Aes Sedai moraju biti ujedinjene i da se u Posljednjoj bitci moraju zajedno suprotstaviti Mračnom gospodaru, ili će sve biti izgubljeno, a za to vreme Crni ađah širi svoju zlokobnu mrežu oko nje i njoj dragih.

Ali ništa nije onako kako se čini. Stari saveznici otkrivaju svoje pravo lice. Stari neprijatelji sklapaju savezništva kako bi se izborili sa većim zlom.
Ima par stvari koje se mogu reći u odbranu ove knjige, a trebao bi ih istaći, pošto sam gore iskazao svoje nazadovoljstvo sa pojedninim aspektima. Robert Džordan se u ovoj knjizi usmjerava na svoje likove i to je osnovni razlog što je priča usporena. Čitaoci će imati priliku da gledaju kako se ti likovi suočavaju sa neprijateljskim svijetom, ali i sopstvenim uzburkanim osjećanjima, i iz svih tih borbi izlaze snažniji nego ranije i spremniji da se uhvate u koštac sa najvećim neprijateljem kojeg čovječanstvo i čitav svijet imaju – Mračnim gospodarom, zatočenim u Šajol Gulu.

Inače majstor karakterizacije, Džordan u ovoj knjizi briljira u prikazu svih iskušenja kroz koja njegovi likovi prolaze – što naročito važi za protagonistkinje. Svi likovi prolaze kroz intimne ali i otvorene borbe, te su primorani da donose bolne odluke, a sve te odluke svaki protagonista mora sam da donese, što na njima ne može a da ne ostavi ožiljke. Sudbina čitavog svijeta počiva na plećima tek nekoliko mladih ljudi, zahvaćenih u vrtlogu događaja i upetljanih u šaru koju Točak nemilosrdno i bez stanke tka.

Preporuke za ovaj serijal! Raskršće sumraka je najslabija knjiga u serijalu, ali vjerujem da sljdeće knjige donose velika poboljšanja jer još malo ulazimo u završnicu!

,, Rodel Ituralde mrzio je da čeka, mada je dobro znao da se vojnički život uglavnom sastoji od čekanja. Čekaš na narednu bitku, da se neprijatelj pokrene, da negdje pogriješi. Posmatrao je šumu okovanu zimom nepomičan, kao da je i sam drvo. Sunce je bilo na pola puta do zenita i nimalo nije zračilo toplotom. Dah mu se ledio ispred lica i mrazom pokrivao uredno potkresane brkove i crno lisičje krzno kojim mu je kukuljica bila opervažena. Bilo mu je drago što mu kalpak visi o jabuci sedla. Oklopni prsnik zadržavao je hladnoću i prenosio ju je kroz kaput i sve slojeve vune, svile i platna ispod njega. Čak je i Strijelino sedlo bilo hladno, kao da je bijeli škopac sazdan od zaleđenog mlijeka. Da je stavio kalpak, mozak bi mu se pomutio od hladnoće.

Zima je okasnila u Arad Domanu, prilično okasnila, ali kada je naposlijetku stigla - osvetila se za sve to kašnjenje. Od ljetnje vreline, koja je potpuno neprirodno trajala sve do kasne jeseni, do zimskih mrazeva za manje od mjesec dana. Lišće koje je preživelo dugu letnju sušu slijedilo se prije nego što je stiglo da promijeni boju i sada se presijavalo na jutarnjem suncu kao nekakvi neobični, ledom pokriveni smaragdi. Konji dvadesetak oružnika oko njega povremeno su kopitima kopali duboki snijeg. Za njima je bilo dugo jahanje, a pred njima još dalji put, bez obzira na to hoće li taj dan poći po dobru ili po zlu. Tmurni oblaci valjali su se nebom prema sjeveru. Nije morao da osluškuje svoj osjećaj za vrijeme da bi znao kako će prije sumraka postati ledeno. Nemaju izbora nego da dotad nađu neko sklonište... ''

,,Riječi umiju da budu opasnije oružje od mačeva.''

,,Pametan čovjek pokušava da izbjegava bitke koje ne samo da će izgubiti, već će usput ispasti budala.''

,,To što čovjek ne želi da se ženi ne znači da hoće da njegova buduća supruga misli kako je budala.''