Sjećanje na svjetlost (Točak vremena #14)

Naziv knjige: Sjećanje na svjetlost
Originalni naziv: A memory of light
Autor: Brendon Sanderson
Broj stranica: 922
Prethodne knjige u serijalu Točak vremana su: Zjenica svijeta, Veliki lov, Ponovorođeni zmaj, Dolazak sjenke, Nebeski oganj, Gospodar haosa, Kruna mačeva, Putanja bodeža, Srce zime, Raskršće sumraka, Bodež snova, Oluja na obzorju i Tornjevi ponoći. Recenzije ovih knjiga možete pronaći na ovom blogu pod: recenzije/fantastika/epskafantastika

Sjećanje na svetlost, posljednja knjiga u serijalu epske fantastike Točak vremena djelimično je napisao Robert Džordan, prije svoje prerane smrti 2007. godine. Džordanova urednica – i supruga – Harijet Makdugal odabrala je mladu zvijezdu epske fantastike Brendona Sandersona da završi knjigu. Međutim, razmjere i grandioznost Džordanovog djela zahtijevali su da taj posljednji roman bude podijeljen u tri toma. U nastavku ćemo pričati o knjizi koji se zove Sjećanje na svjetlost, trećem romanu u završnici "Točka vremena", odnosno četrnaestom u serijalu. Roman je objavljen 2013. godine pod nazivom A memory of light.

Sve za šta nas je pripremao Robert Džordan dobijamo u ovoj veličanstvenoj i fantastičnoj završnici, a Brendon Sanderson je odradio odličan posao. Od samog početka pa do kraja ova knjiga predstavlja posljednju bitku u kojoj svi likovi, koje smo pratili u prethodnim knjigama, imaju veoma značajnu ulogu.
Prije same bitke će se odigrati veliko okupljanje sa ciljem da se zaključi sporazum – Zmajev mir kojim bi se trebali ujediniti svi kako bi se suprotstavili silama Mračnog gospodara. To je mjesto gdje će se okupiti gotovo svi likovi koji su dugo vremena bili razdvojeni jedni od drugih. Svi su krenuli svojim putem, prošli kroz razne stvari i svi su znanto odrasli u odnosu na prvu knjigu – Zjenica svijeta. Koliko god se oni poznavali od ranije prisutna je izvejsna doza nepovjerenja među njima. Šta god se tu desi, bitka će početi.

„I Sjenka pade na zemlju i svijet bi pokidan kamen po kamen. Okeani utekoše i planine bijahu progutane, a narodi se raštrkaše po svih osam strana zemnoga šara. Mjesec bijaše kao krv, a sunce kao pepeo. Mora proključaše, a živi zavideše mrtvima. Sve bi razmrskano i sve izgubljeno, sem sjećanja – a jedno sjećanje bijše iznad svih ostalih, na njega koji je doveo Sjenku i doveo do Slamanja svijeta. I njega prozvaše Zmaj.“

„I bi u tim vremenima, kao što bijaše ranije i kao što će biti ponovo, da se Mrak spustio teško na zemlju i stegao srca ljudi, a sve što je zeleno venulo je i nada je umirala. I ljudi zavapiše Tvorcu, govoreći: ’O, Svetlosti nebesa, Svetlosti svijeta, neka Obećani bude rođen na planini, prema proročanstvima, kao što bijaše u dobima prošlim i kao što će biti u dobima budućim. Neka Princ jutra pjeva zemlji da bi se sve zelenilo i raslo i da bi se doline napunile jaganjadima. Neka nas ruka Gospodara zore zakloni od mraka i neka nas veliki mač pravde brani. Neka Zmaj jaše ponovo na vjetrovima vremena.“

Teško je reći nešto o ovoj knjizi bez spojlera. Očekujte jednu veliku epsku bitku u kojoj će se sukobiti ,,snage svjetla'' protiv ,,snaga mraka''. Očekujte dosta vojnih strategija, akcije, magije i dvoboja. Veliki kapetani će imati veoma značajnu ulogu, ali da li će to biti dovoljno? Očekujte da će Izgubljeni, ono što je od njih ostalo, ovdje biti veoma opasni i nepredvidljivi. Očekujte sukob i u svijetu snova. Da li jedan prilično sretan kockar ima plan kako da porazi vojskovođu ,,snaga mraka''? I imajte na umu da je ovo posljednja bitka i da je neće svi preživjeti.

Kraj priče je veoma zadovoljavajući. Može se tu pronaći i nekoliko zamjerki i možda čak nepotrebnih stvari, ali nema ih puno.

,, Točak vremena se okreće i Doba dolaze i prolaze, ostavljajući za sobom sjećanja koja prerastaju u legende. Legende blijede u mitove, a čak i oni budu davno zaboravljeni kada ponovo naiđe Doba koje ih je izrodilo. U jednom od tih Doba, koje su neki zvali Treće doba - Doba koje tek treba da dođe, Doba davno prošlo - vjetar se uzdigao u Maglenim planinama. Taj vjetar nije bio početak, jer obrtajima Točka vremena nema ni početka ni kraja. Ali bio je to jedan početak.

Na istok je duvao vjetar, spuštajući se s visokih planina i šestareći nad jalovim brdima. Zašao je u mjesto znano kao Zapadna šuma, nekada bogato borovima i kožolistima. Tu je vetar zatekao tek zamršeni gustiš i poneki izuzetak u vidu visokog hrasta. Ti hrastovi su djelovali kao da su od nečega oboljeli; kora im se gulila a grane su im klonule. Na drugim mjestima, iglice su popadale s borova, zastirući tle smeđim pokrivačem. Ni na jednoj ogoljeloj grani u Zapadnoj šumi nije bilo pupoljaka.

Na sjever i na istok duvao je vjetar, preko žbunja koje je pucketalo dok se na tom vjetru njihalo. Bila je noć, pa su mršave lisice njuškale po truleži koja je prekrivala zemlju, zalud tražeći plijen ili mrcine. Nije se čuo proljećni zov nijedne ptice, a što je bilo najupečatljivije - vučje dozivanje svuda je zamrlo... ''

,,Svi ljudi su neuki. Možda se teme naše neukosti mijenjaju, ali priroda svijeta je takva da niko ne može da zna baš sve.''

,,Nemoj da činiš strašnu grešku samo zato što se bojiš nečega naizgled goreg.''

,,Obećanja da će neko nešto pokušati ne postižu pretjerano velike stvari prilikom političkih pregovora.''