Mjesečevi vrtovi (Malaške knjige palih #1)

Naziv knjige: Mjesečevi vrtovi
Originalni naziv: Gardens of the moon
Serijal: Malaške knjige palih
Autor: Stiven Erikson
Broj stranica: 621

Malaške knjige palih je serijal epske fantastike kojeg je napisao Stiven Erikson. Serijal se sastoji od 10 knjiga, a ovdje ćemo pričati o prvoj knjizi ovog serijala koja se zove Mjesečevi vrtovi. Ovaj roman je objavljen 1999 godine. Za razliku od nekog tradicionalnog pristupa epskoj fantastici, gdje se polahko uvodimo u priču, ovdje nas autor baca odmah u samo središte akcije. To je ono što ovaj roman čini posebnim i jedinstvenim.

Radnja ovog romana se odvija na kontinentu Dženabakis. Malaško carstvo kao najveće carstvo vrši napade na ovaj kontinent. Ostala su samo dva grada na ovom kontinentu koja nisu osvojena. Jedan od tih gradova je Bled koji je pod opsadom na početku knjige i pred kojim će da se odigra bitka epskih razmjera. Drugi grad je Darudžistan u kojem se odvija najveći dio priče. Takođe tu je i Mjesečeva ikra, leteći grad kojim upravlja Anomander Rejk i koji je nastanjen sa Tise andijima, jednim od glavnih rasa koje se pojavljuju u Eriksonovom svijetu. Mjesečeva ikra je stacionirana iznad Darudžistana u većem dijelu priče.

Narednik Vran zajedno sa svojim odredom koji se zove Spaljivači mostova i Tetersejl, preživjela čarobnica iz Druge legije bi trebali da uđu u Darudžistan. Oni bi se trebali postarati da vrata Darudžistana budu otvorena kada stigne Malaška vojska. Da li će im to uspjeti ostaje da se vidi, jer će ustanoviti da i sami bogovi počinju da se miješaju u ovaj sukob.
Kada počnete čitati ovu knjigu bit ćete upoznati sa velikom brojem likova koji baš i neće će biti detaljno opisani, što bi moglo dovesti ne određene zbunjenosti, ali kako radnja odmiče dolazi se do zanimljivih otkrića i saznanja. Iako likovi nisu detaljno opisani, ipak (barem ljudi) su predstavljeni veoma realistično. Njihove ličnosti se mijenjaju i prilagođavaju s obzirom na okolnosti u kojima se nađu.

Jedan od meni interesantnijih likova je kapetan Ganoes Paran. On je rođen kao plemić. Postao je vojnik i carica ga je poslala da uhodi i istraži Spaljivače mostova (carica im baš i nije naklonjena). Igrom slučaja on će izdati carstvo kada ga počnu koristiti kao piuna Oponi (bogovi sreće – blizanci), i kada zamalo bude ubijen od strane Sjenodvora (boga sjenke) i Kotiljona (boga zaštitnika ubice). Ali Paran je samo jedan od nekolicinene interesantnih likova. Tu su još: Brzi Ben, Krokus, Krup, Kalam itd.

Knjiga sadrži sve što bi tebalo da ponudi jedna knjiga epske fantastike polazeći od toga da u njoj imamo različite rase, ubice, čarobnjake, lopove, demone, bogove, zmajeve...

Takođe, sistem magije je veoma interesantan. Čarobnjaci koriste razne bogaze iz kojih crpe magiju i koji su na neki način povezani sa bogovima. Bogazi predstavljaju različite aspekte magije ili svijetove magije, a mogu se koristiti i kao portali. S obzirom na samu kompleksnost same radnje, u ovoj knjizi imamo samo naznaku kako ova magija funkcioniše.

,,Stiven Erikson je izuzetan pisac. Mjesečeve vrtove sam čitao sa velikim uživanjem, a sada, kada sam stigao do kraja, prosto ne mogu da odlučim jesam li više uživao u čudesnom i zlokobnom svijetu Malaza i Dženabakisa, čitavom nizu odlično oslikanih likova ili u razvoju priče s raspletom poput rafalne paljbe. Najiskrenije svima savjetujem da nagrade sebe Mjesečevim vrtovima, a Stivenu Eriksonu sebično poručujem da piše brže.''  Stiven R. Donaldson

Sljedeći roman u serijalu Malaške knjige palih je Dveri kuće mrtvih.