Riječi blistavosti (Arhiva olujne svjetlosti #2)

Naziv knjige: Riječi blistavosti
Originalni naziv: Words of rediance
Serijal: Arhiva olujne svjetlosti
Autor: Brendon Sanderson
Broj stranica: 1399

Druga knjiga u serijalu Arhiva olujne svjetlosti je Riječi blistavosti koju je 2014. godine objavio autor Brendon Sanderson. Serijal je započet  sa romanom Put kraljeva, a sada u Riječima blistavosti se nastavlja priča, te nam autor daje odgovore na mnoga pitanja koja su postavljena u prošloj knjizi. U ovoj knjizi najveći fokus je na Šalan koju smo upoznali prošloj knjizi i sada imamo priliku da se upoznamo sa njenom prošlošću. Pored Šalan, drugi POV likovi su: Kaladin, Dalinar, Szet i Ešonaj.

Riječi blistavosti počinju na isti način kao i Put kraljeva, tj. sa istim događajem, samo što ga sad pratimo iz perspektive drugog lika. Taj događaj se desio prije šest godina kada je tzv. Ubica u bijelom kao plaćenik tajanstvenih Paršendija ubio aletskog kralja baš u noći kada se slavio sporazum između ljudi i Paršendija. Taj sporazum je trebao da donese mir, ali s obzirom na okolnosti to se nije dogodilo, te su aletski kneževi položili Zavjet osvete i pošli u rat koji i sada traje.

Ubica u bijelom ponovo napada vladare širom Rošara i pri tome se služi svojim zagonetnim moćima kako bi porazio svoje protivnike i uspio im pobjeći.
Njegova glavna meta je visoki knez Dalinar Kolin, brat pokojnog kralja, koji je u ratu na Smrskanim ravnicama i za kojeg se smatra da posjeduje prava na moć aletskog prijestolja. Dalinar ima veoma povoljan položaj u ratu protiv Paršendija, ali ubičin gospodar ima daleko dublje pobude.

Nakon što je preživio sve situacije u kojima se našao u prošloj knjizi kao vojni rob, Kaladin je sada postao zapovjednik kraljevskih tjelohranitelja, a to je izazvalo velike polemike jer je to prvi put da se niskorodni ,,tamnooki'' uspio izdići na tako visok položaj. On je takođe stekao nove izvanredne moći koje baš i ne razumije i uči se kako da ih koristi. Te moći su u vezi sa Sil, njegovim častsprenom (duhom kojeg samo on može da vidi i da priča sa njim). Kaladin sada treba da čuva kralja i Dalinara od svih uobičajenih opasnosti uključujući i opasnost od Ubice u bijelom.

Šalan, briljantna, ali nespokojna učenica Džasne Kolin se takođe trudi da slijedi svoj put. Ona je duboko povrijeđena i slomljena, ali to nikako ne želi da prizna. Pored svega toga Šalan nosi preveliko breme: mora nekako spriječiti povratak legendarnih praznonosaca i Pustošenja koje slijedi za njima. Postoji mnogo tajni koje su sakrivene na Smrskanim ravnicama koje bi Šalan trebala da istraži, ali i sam dolazak do njih će biti teži nego što izgleda.

Za to vrijeme u srcu Smrskanih ravnica, imamo priliku da se upoznamo i sa Paršendijima. Oni donose epohalnu odluku, jer usljed dugogodišnjeg ratovanja njih je sve manje. Njihova ratna predvodnica Ešonaj ih poziva da sve stave na kocku i da prizovu iste one natprirodne sile od kojih su nekada pobjegli. Međutim, posljedice koje bi takvo djelovanje moglo da proizvede su opasne i neizmjerne kako za Paršendije tako i za ljude – pa i čitav Rošar.

Riječi blistavosti je ogromna knjiga u kojoj se svašta izdešavalo. Sanderson još više proširuje svijet koji je kreirao, likovi dobijaju nove i interesantne moći, a tu su i nove priče koje još više obogaćuju ovaj serijal. To sve objašnjava zašto je ova knjiga tako velika, jer ima preko 1000 stranica. Ono što je najvažnije, ja sam uživao čitajući ovu knjigu i uopšte mi nije smetalo što je ogromna. U sjećanju mi je posebno ostao prvi susret Kaladina i Šalan. Svim ljubiteljima epske fantastike bi iskreno preporučio da pročitaju ovu knjigu, jer će tu u njoj naći sve što ovaj žanr može da ponudi.