Dalas '63

Naziv knjige: Dalas '63
Originalni naziv: 11/22/63
Broj stranica: 720
Žanr: fantastika
Ocjena 5/5
Dalas '63 je roman kojeg je Stiven King objavio 2011. godine pod nazivom 11/22/63. King je ovaj roman prvobitno pokušao da napiše još daleke 1972, ali je odustao od tog projekta zato što bi tada istraživanje bilo preveliki zalogaj za nekoga ko je predavao s punim radnim vremenom. Ova knjiga je oda jednom jednostavnijem vremenu i napeta misterija koja će vas ostaviti bez daha. Dalas ’63 je još jedno Kingovo remek-djelo epskih razmera.

Dana 22. novembra 1963. godine tri pucnja odjeknula su u Dalasu. Džon Kenedi je ubijen i svijet je zauvijek izmenjen. Šta bi bilo kada bi to moglo da se promeni?

Šta ako jedan čovjek ima mogućnost da se vrati kroz vrijeme i izmjeni tok historije? Džejk Eping je tridesetpetogodišnji nastavnik engleskog jezika u američkoj državi Mejn. Jednog dana, prijatelj Al će mu otkriti nevjerovatnu tajnu, a to je da se u njegovoj ostavi nalazi vremenski portal koji vodi u 1958. godinu. Al ubeđuje Džejka da krene u nevjerovatnu misiju – koja je odjednom nestvarno stvarna – da pokuša da spriječi Kenedijevo ubistvo. Tako počinje Džejkova avantura, u kojoj kao Džordž Amberson dospijeva u svijet Elvisa i Džona Kenedija, upoznaje osobenjaka Lija Osvalda i lijepu bibliotekarku Sejdi Danhil, koja postaje ljubav njegovog života. Džejkov novi život prevazilazi sve zakone fizike i normalne granice prostora i vremena, ali da li će to biti dovoljno da ostvari svoju misiju?
Knjiga na neki način opisuje kako je Džejk Eping proveo 5 godina do samog atentata i šta mu se sve izdešavalo do tog ključnog trenutka. On će čak u jednom dijelu knjige posjetiti i zloglasni grad Deri koji bi Kingovim čitaocima biti poznat posebno ako su čitali knjigu Ono. Nakon toga on se zapošljava kao profesor engleskog jezika u jednoj školi gdje upoznaje ljubav svog života, lijepu i nespretnu bibliotekarku, te tu započinje odlična romansa. Očekujte da će se puno stvari izdešavati dok ne dođete da samog atentata.

Ukoliko želite da ispratite lik Lia Ozvalda u vremenu koje je prethodilo trenutku atentata na Kenedija, King vas u tom pogledu u ovoj knjizi neće razočarati vas, jer je knjiga prepuna detalja, što joj istovremeno može biti i snaga i slabost. Ako vas ova tema interesuje, te ako želite da znate više o Americi pedesetih i o jednom od najpoznatijih atentata u svjetskoj historiji, King vas u tome neće razočarati.

Kada govorimo o atentatu, za Kinga su važna dva pitanja: Da li je Li Osvald zaista povukao obarač? Drugo pitanje je da li je radio sam? U ovom romanu King nam ne odgovara na ta pitanja, već polazi od pretpostavke da je istinita verzija iz udžbenika. Priča je i koncipirana na način da glavni junak Džejk Eping, treba da spriječi Li Osvalda u njegovom naumu, ali ne samo to. Kako se više približavamo samom trenutku atentata Džejk postaje sve ubjeđeniji da prošlost ne želi da bude promijenjena i ''učinit' će sve da ga spriječi.

Ova knjiga je drugačija od drugih Kingovih djela. Preporuke!

,, Nikad nisam važio za plačljivka.

Moja bivša žena tvrdila je da je moj „nepostojeći emocionalni vektor“ bio glavni razlog zbog kog me je ostavila (kao da tip kog je srela na sastancima AA, ni na koji način nije na to uticao). Kristi mi se poverila kako mi je navodno oprostila što nisam plakao na pogrebu njenog oca; upoznao sam ga tek pre šest godina i nisam mogao da shvatim koliko je divan i nesebičan čovjek bio (mustang kabriolet, poklonjen posle maturiranja, dobar je primjer njegove darežljivosti). Konačno je pojmila odsustvo vektora, kad nisam pustio suzu ni na pogrebima svojih roditelja. Umrli su u razmaku od dvije godine, tata od raka u stomaku, a mama od iznenadnog i razornog srčanog udara na plaži u Floridi.

Bio sam ,,nesposoban da osjećam osjećanja'', na slengu AA. ,,Nikad te nisam vidjela da si pustio suzu'', rekla je ravnim tonom, kakvom ljudi pribjegavaju pri konačnom raskidu veze. ,,Nisi zaplakao ni kad si rekao da moram da idem na odvikavanje, ako ne želim da me napustiš.'' To mi je saopštila nekih šest nedelja prije nego što se spakovala, odvezla stvari na drugi kraj grada i preselila kod Mela Tompsona. ,,Dječak sreće djevojčicu u AA kampu'' česta je uzrečica na njihovim sastancima.

Nisam plakao kad je odlazila. Nisam zaplakao ni kad sam se vratio u kućicu za koju sam plaćao pozamašan kredit. U njoj se nije rodila beba, niti će. Samo sam se izvalio na postelju, koja je sad samo meni pripadala, pokrio oči rukama i tugovao.

Tugovao sam bez suza... ''

,,Šta bih drugo mogao? Da spriječim ljude da me ogovaraju? Lakše bih spriječio vjetar da ne puše.''

,,Mislim da je čovjek koji ne uči na iskustvima iz prošlosti idiot.''