Mort (Disksvijet #4)

Naziv knjige: Mort
Originalni naziv: Mort
Broj strana: 187

,,Kad zakoračite preko litice, život vam ide u vrlo određenom pravcu.'' Teri Pračet

Mort je četvrti roman u serijalu Disksvijet koji je objavljen 1987. godine pod nazivom Mort. Kao i prethodni romani i ovaj je pisan u trećem licu i prati se iz perspektive nekoliko likova, a među njima su najznačajniji Mort i Smrt. Ova knjiga mi se i nije baš pretjerano svidjela, možda zato što  sam očekivao mnogo više od nje, ali u svakom slučaju ako hoćete da se malo zabavite preporučio bih vam da je pročitate. Pored toga, ovo je prva knjiga u ovom serijalu u kojoj se Smrt pojavljuje kao protagonist. Do sada se pojavljivao samo povremeno, ali sve njegove scene su bile pune određenog humora, što se naravno nastavlja i u ovoj knjizi.

Iz samog naziva knjige se može zaključiti da se u njoj radi o Mortu, pa hajde da kažemo nešto o njemu:

,,Mortova porodica specijalizovala se u spravljanju vina od reanualnog grožđa. Uzgajivači reanualki obično su krupni, ozbiljni ljudi, skloni zamišljenosti i pomnom praćenju kalendara. Međutim, krajnje sramotno za Mortovu porodicu bilo je to što im najmlađi sin uopšte nije bio ozbiljan i imao je otprilike isti talenat za hortikulturu koji biste pronašli kod uginule morske zvijezde. Nije da on nije želio da pomogne, ali bila je to ona vrsta vesele usrdnosti koju ozbiljni ljudi vrlo brzo omrznu. Bilo je nečega zaraznog, a možda i fatalnog u njoj. On je bio visok, riđ i pjegav, s tijelom koje kao da je tek ovlaš bilo pod kontrolom svog vlasnika; činilo se da je načinjeno od koljena.'' To je Mort.

Mort na  početku knjige odlazi na berzu rada, u pokušaju da postane nečiji šegrt. Približava se ponoć, ali Morta nije niko izabrao za šegrta. A onda na scenu stupa Smrt.
Smrt dolazi po svakog od nas, ali kada dođe po Morta, ponudiće mu posao. Pošto je dobio uveravanja da nije neophodno da bude mrtav, Mort prihvata. Medutim, uskoro će otkriti da romantične čežnje ne idu uz odgovornosti koje nosi šegrtovanje kod Smrti.

„Priča o tome šta se dešava kada Smrt odluči da uzme šegrta pretvara se u nezadrživu bujicu komedije, satire, ironije i neodoljivo humorističko djelo koje kombinuje ledene komadiće cinizma s iskricama istinske osjećajnosti. Izranjajući zadihani iz dubina ove preširoke metafore, ponizno proglašavamo ovu knjigu vrlo inteligentnom i duhovitom.'' British Fantasy Newsletter

Pračet u svojim knjigama daje svojim likovima (čak i Smrti) prostora da se razvijaju. On previše voli svoje junake da bi zapao u lakorječivost putujućeg komedijaša. Takav entuzijazam održava Disksvijet svježim u njegovoj vanvremenskoj apsurdnosti. Pored toga, moram reći da je kraj knjige bio malo razočaravajući. Nekako se sve brzo odigralo.

Uvodni odlomak iz romana:

,,Ovo je prostorija obasjana svjetlošću svijeća u kojoj se čuvaju mjerači životnog vremena - na policama, jednoj iznad druge, počivaju zdepasti pješčani satovi, po jedan za svakog živog, s pijeskom koji ističe iz budućnosti u prošlost. Nakupljeno šuštanje zrnaca koja propadaju čini da prostorija huči poput mora.

Evo i vlasnika prostorije koji se dostojanstveno kreće po njoj odišući prezaposlenošću. Ime mu je Smrt.

Ali, nije to bilo koja smrt. Ovo je Smrt čija sfera operacija, zapravo i nije sfera, već Disksvijet, koji je ravan i leži na leđima četiri džinovska slona koji stoje na oklopu ogromne zvjezdane kornjače, Velikog A'Tuina. Ovaj svijet opasuje vodopad koji ponire beskrajno u prostor.''