Oružane snage (Disksvijet #15)

Naziv knjige: Oružane snage
Originalni naziv: Men at arms
Broj stranica: 225

Oružane snage je petnaesta (15) knjiga u serijalu Disksvijet koju je Teri Pračet objavio 1993. godine pod nazivom Men at arms. Ovo je priča koja prati Noćnu stražu u gradu Ank-Morporku, što znači da pratimo likove koje smo upoznali u knjizi ''Straža! Straža!''. Knjiga zapravo predstavlja kombinaciju misterije, fantazije i komedije.

Šta je Noćna straža? Noćna straža je neka vrsta policije u gradu Ank-Morporku, gradu u kojem je sve moguće. ,,Noćna straža je ustajala kada je ostatak svijeta išao u krevet, a lijegala kada je zora lebdjela nad gradom. Sve vrijeme provodili su u vlažnim, mračnim ulicama, u svijetu sjenki. Noćna straža je privlačila onu vrstu ljudi koja je iz ovog ili onog razloga naginjala takvom načinu života.'' Četiri člana ste već upoznali ako ste čitali knjigu ''Straža! Starža!'', a to su kapetan Vajms, narednik Kolon i Nobi, te kaplar Kerot (tehnički gledano, on misli da je patuljak). Sve u svemu jedna jako živopisna družina koja će vam izmamiti osmjeh na lice. Ali čekajte malo u ovoj knjizi će im se pridružiti još tri člana, jer je raspisan sljedeći oglas: Postanite ČOVJEK u Gradkoj straži. Gradskoj straži potrebni su LJUDI.
Novi članovi su redov Detritus (trol), redov Angua (žena... uglavnom) i patuljak Kedi. Ali dobro, njima je sada potrebna sva raspoloživa pomoć. Jer zlo je u vazduhu, ubistvo se šunja i nešto veoma neprijatno je na ulicama. Bilo bi dobro kada bi se to riješilo do podneva, jer je to vrijeme kada kapetan Vajms zvanično odlazi u penziju, predaje svoju značku i vjenčava se. A pošto je ovo Ank-Morpork, u podne neće biti samo tačno, nego i smrdljivo.

Morate imati u vidu da se patuljci trolovi i ne vole baš mnogo da biste to razumjeli, ,,morali biste da se vratite poprilično unazad. Oni su vam kao sir i kreda. Ali baš kao sir i kreda. Jedno je organsko, a drugo neorgansko, mada ima pomalo sirast miris. Patuljci zarađuju za život tako što razbijaju stijene bogate vrijednim mineralima, a bića sazdana uglavnom od silicijuma, poznatija kao trolovi, zapravo su stijene bogate mineralima. U divljini, veći dio dana provode u snu, što nikako nije dobro za jednu stijenu bogatu vrijednim mineralima ako u blizini ima patuljaka. A patuljci mrze trolove zato što sigurno ne biste voljeli da pođete u potragu za vrijednim mineralima i da neka stijena iznenada ustane i iščupa vam ruku jer ste joj zabili pijuk u uvo.'' Da li trol i patuljak mogu da prevaziđu svoje razmirice i prošlost ostave iza sebe i da li mogu da se sprijatelje. To bi bilo najbolje za Ank-Morpork.

Jedna od Pračetovih navika je da ubaci nešto moderno u Disksvijet i da vidi šta će se dogoditi sa tim. Pored toga Pračet radi odličnu karakterizaciju likova kojih stvaro ima dosta u ovoj knjizi i svaki je poseban na svoj način, te će vam sigurno prirasti srcu. Posebno bi ovdje izdvojio kaplara Kerota kojeg smo upoznali u knjizi ''Straža! Straža!'', ali sada dobijamo malo više njegove historije. Posebno mi se svidio način na koji on to sve posmatra.

Ovo je definitivno knjiga koja će vam izmamiti osmijeh na lice. Preporuke!

,, Kaplar Kerot, pripadnik Gradske straže Ank-Morporka (noćna smjena), obukao je noćnu košulju, uzeo olovku, neko vrijeme joj sisao vrh, pa napisao:

„Najdraži majo i tajo, Evo ovde se odigrao jedan Preokret ko za Knjige jer, ja evo postadoh kaplar!! To znači povišicu od pet Dolara mjesečno i novu uniformu sa, dve crte pride. Imam i novu bakrenu značku! To je Velika odgovornost!! To je zato što smo dobili nove regrute zato što je gospodin koga, sam ranije čuvao sada Patricij paje rekao da Straža mora da bude etnička slika grada..."

Zastao je na trenutak i kroz musavi prozorčić spavaonice zagledao se u svjetlost ranog sutona na rijeci. A onda se ponovo povio nad papirom.

,,...što meni nije baš sasvim jasno ali mora daje u nekoj vezi sa kozmentičkom fabrikom patuljka Grabićupa Tandergasta. Osim toga, Kapetan Vajms o kom sam vam često pisao, on je napustio Stražu jer bi da se ženi i, bude fini Gospodin i, mi mu svi želimo svako dobro jer, on me je naučio sve osim, onog što sam naučio sam. Skupili smo pare da ga iznenadimo sa Poklonom koji, će da bude jedan od onih novih satova što, im ne trebaju demoni da ih mrdaju i možda ćemo, damu napišemo nešto kao ,,Smjena dase sjetiš, drugara iz Noćne smjene" pa da to bude kao neka šala komika. Mi još neznamo koće da bude novi Kapetan jer, Narednik Kolon reče daće da da ostavku ako bude on a Kaplar Nobs..."

Kerot se ponovo zagledao kroz prozor. Njegovo široko, pošteno čelo nabralo se od napora dok je pokušavao da se sjeti nečeg lijepog što bi napisao o kaplaru Nobsu.

,,...se mnogo bolje snalazi tu gde, je sad a ja nisam dovoljno dugo u Straži. Zato možemo samo da sedimo i čekamo..."... ''

,,Problem sa Sudbinom je, naravno, što ne vodi baš mnogo računa gdje gura prste.''