Naziv knjige: Mesija Dine
Originalni naziv: Dune messiah
Serijal: Dina
Autor: Frank Herbert
Broj stranica: 236
Prethodna knjiga u serijalu Dina je: Dina. Recenziju potražite na ovom blogu pod recenzija/fantastika/naucnafantastika.

Mesija Dine je druga knjiga u serijalu naučne fantaskike Dina koju je Frank Herbert objavio 1969. godine pod nazivom Dune messiah. Priča koja je započeta u prvoj knjizi se nastavlja, ali dvanaest godina kasnije... dvanaest godina carske vladavine Muad'diba. Nakon pročitane dvije knjige tačno se vidi koliko je ovaj serijal uticao na mnoge autore i njihove serijale.

Mali uvod za one koji nisu čitali prošlu knjigu u serijalu: ,,Pješčani planet je planet Arrakis, neplodan svijet velikih pustinja, gdje život postoji unatoč zastrašujućim teškoćama. Sve navike polunomadskih Slobodnjaka, stanovnika Dine, podređene su nestašici vode, što također traži da odijevaju posebna odijela koja zadržavaju vlagu. Golemi pješčani crvi i divlje oluje za njih su vječita opasnost. Jedino blago Dine je melange, opojna droga koju stvaraju crvi. Ovaj ʻzačin’ produžava život i daje upućenom određenu sposobnost predviđanja budućnosti.''
Mesija Dine pokušava gore pomenuti planet i njegov svijet koji je na izvanredan način opisan u prvom dijelu smjestiti u širi kontekst – u svemir, odnosno u Carstvo koje je pod vlašću glavnog junaka Paula, poput konteksta u čiju je prošlost utkana historija planeta Zemlja. U ovoj knjizi do izražaja dolaze Paul i njegova sestra Alija, odnosno njihove sposobnosti predviđanja budućnosti. Na tom planu Paul ima mnogo značajniju ulogu jer vizija (proročanstvo), koje on vidi, počinje da se ostvaruje postepeno kako se približavamo kraju ove knjige. Nakon 12 godina vladavine, određeni likovi su imali dovoljno vremena da pripreme i počnu da sprovode u djelo zavjeru kojom će Paula svrgnuti sa vlasti. Jedan od "mrtvih" likova vraća se među žive, no je li to stvarno on i kakva mu je uloga u ovoj sveobuhvatnoj zavjeri?

U ovoj knjizi do izražaja dolazi propitivanje s kojim se bore glavni likovi. Autor dosta vremena posvećuje karakterizaciji Paula i njegove setre Alije, posebno na psihološkoj osnovi. I pored svojih sposobnosti oni su nemoćni pred sudbinom koja je nepredvidljiva. Njihovo gledište u fokus stavlja sumnju: u velike ideje, u velike istine, u utopijska rješenja. U prvoj knjizi smo pratili Paulov uspon kao glavnog junaka, a u ovoj knjizi autor pred njega stavlja pitanja o vlastitoj perspektivi, o granici iluzije i stvarnosti, odnosu ideje pravednosti i stvarnosti.

Još jedna tema koja preovladava u ovoj knjzi je održavanje loze Atreida. Na tome rade članice reda Bene Gesserita(sa kojima ste se mogli upoznati u prošloj knjizi), ali u ovoj knjzi saznajemo da pored njih i njihovih metoda postoji još jedno udruženje koje koristi drugačije metode za postizanje sličnog cilja.

U ovoj knjzi nemojte očekivati previše opisa planeta Arrakisa. To potražite u prošloj knjizi. Preporuke za obje knjige!

,, Doba carske vladavine Muad’Diba dalo je više povjesničara nego sva ostala razdoblja ljudske povijesti. Većina njih je ljubomorno i sektaški zastupala neko vlastito stanovište, što govori o izuzetnom utjecaju ovog čovjeka koji je uzvitlao silne strasti na čitavom mnoštvu različitih svjetova.

Naravno, on je sadržavao dijelove povijesti, idealne i idealizirane. Ovaj čovjek, rođen kao Paul Atreid u jednoj drevnoj Velikoj obitelji, dobio je temeljito prana-bindu školovanje od gospe Jessice, svoje majke i članice reda Bene Gesserita, što mu je omogućilo da potpuno nadziresvoje mišiće i živce. Ali i više od toga, jer je bio mentat, s razumom koji je nadilazio inteligenciju mehaničkih kompjutora koje su stari narodi koristili, a koje je nova vjera zabranila.

Iznad svega, Muad’Dib je bio Kwisatz Haderach kojeg je Sestrinstvo Bene Gesserita prosijalo kroz mnogo tisuća naraštaja posebnim programom uzgoja.

A onda je on, Kwisatz Haderach, onaj koji može biti ‘na više mjesta istodobno’, prorok, čovjek pomoću kojeg se Bene Gesserit nadao upravljati ljudskom sudbinom – postao Car Muad’Dib, sklopivši brak iz koristoljublja s kćerkom Cara Padišaha kojeg je pobijedio.

Budući da ste vjerojatno čitali i druge povijesti pa su vam poznate važne činjenice, sigurno ste zapazili paradoks, pogrešku koja ovog trenutka postaje razumljiva. Divlji Slobodnjaci Muad’Diba stvarno su svladali Padišaha Shaddama IV. Razbili su Sardaukarske legije, savezničke trupe Velikih kuća, vojsku Harkonnena i najamnike kupljene novcem izglasanim u Landsraadu. Bacio je na koljena Svemirski Ceh i postavio svoju sestru Aliju na vjersko prijestolje koje je Bene Gesserit smatrao svojim... ''

,,Budućnost je stvar koju treba oblikovati.''

,,Razum je prva žrtva snažnih osjećaja''

,,Vjerovanjem se može upravljati. Jedino je znanje opasno.''