Naziv knjige: Božanski car Dine
Originalni naziv: God emperor of Dune
Serijal: Dina
Autor: Frank Herbert
Broj stranica: 430
Prethodne knjige u serijalu Dina su: Dina, Mesija Dine i Djeca Dine. Recenzije potražite na ovom blogu pod recenzija/fantastika/naucnafantastike

Božanski car Dine je četvrta knjiga u serijalu Dina koju je Frank Herbert objavio 1981. godine pod nazivom God emperor of Dune. Priča se odvija 3500 godina posle knjige Djeca Dine i tu su još uvijek prisutna dva lika iz prethodnih knjiga. Božanski car dine predstavlja portretiranje jednog izmaštanog društva, a sve to je napisano potpunije i s više pojedinosti negoli je to uspjelo ijednom drugom autoru žanra. Priča plijeni pažnju i po svojoj napetosti radnje i po filozofskim pogledima. Pisana je u trećem licu i radnja se odvija prolično sporo.

To je priča o pustinjskom planetu Arrakisu čiji bizarni gospodari pijeska, divovski crvi, jedini u čitavom svemiru daju čudesnu tvar, odnosno začin melange, neophodan pri svladavanju prostora i vremena za međuzvjezdana putovanja.

Sam serijal predstavlja priču koja obuhvata kozmičke dimenzije o dobru i zlu, puna je pustolovina, izdaja, misticizma, ekologije i političkih intriga, od feudalnog društva iz daleke budućnosti do ideje o uzgoju čovjeka nadnaravnih, gotovo božanskih moći. Djelo obuhvaća hiljade godina i mnoge generacije junaka s kojima je autorova mašta plela bogatu tapiseriju galaktičkog carstva, jednako zanimljivu po svojoj uzbudljivoj radnji koliko po misaonim varijacijama.
Kratak opis knjige? Mileniji su prošli na Arrakisu, planetu koji je nekada bio pustinjski planet, a sada je zelen i pun života. Leto II Atreid je još uvijek živ, ali daleko je od ljudskog bića. Kako bi spasio budućnost čovječanstva spojio se s pustinjskim crvom te stekao skoro besmrtnost i postao Božanski car Dine i kao takav vlada zadnjih 3500 godina. Letova vladavina nije dobronamjerna. Preobražaj mu nije promijenio samo izgled u neljudski nego i moral. Ustanak se priprema protiv despotske vladavine predvođen Sionom, članicom obitelji Atreida. No Siona je nesvjesna svoje neželjene uloge u Letovoj viziji Zlatne Staze čovječanstva.

Dakle, ovo je knjiga u kojoj dominira porodica Atreid koja broji mnogo više članova nego što je to bio slučaj sa prethodnim knjigama. Također, tu su prisutne i sve one organizacije koje smo već upoznali i koje su u labavom savezu sa Letom koji drži monopol nad začinom melangeom. Taj savez je toliko labav da bi mogao pući u svakom trenutku jer svi bi voljeli da se riješe Leta i preuzmu vlast na Arrakisom.

Ova knjiga (serijal) se razlikuje od drugih serijala naučne fantastike zato što je Frank Herbert napisao visoko vizionarsku seriju koja je vrlo pesimistična u pogledu tehnologije, te u pogledu prema društvu, uvjerenjima i biološkim nagonima odnosila se s ozbiljnom znanstvenom pažnjom. Herbertove ideje o politici i spolovima nikada nisu toliko isplivale na površinu kao u ovoj knjizi, jer je to tematski krešendo serije.

Preporuke za ovu knjigu! Pošto se radi o četvrtoj u serijalu preporuke i za prethodne tri!

,, Posebno mi je zadovoljstvo što vam ovoga jutra mogu objelodaniti otkriće veličanstvenog skladišta u kojem se nalazi, između ostalog, monumentalna zbirka rukopisa zapisanih na ridulijanskom kristalnom papiru. Također, ponosna sam što vam mogu pružiti dokaze o vjerodostojnosti tih otkrića i objasniti vam zašto vjerujemo da smo otkrili izvorne dnevnike Leta II, Božanskog Cara.

Kao prvo, dopustite da vas podsjetim na povijesno blago svima nam poznato pod imenom Ukradeni Dnevnici, na zapise nedvojbene starosti koje nam već vjekovima znatno pomažu shvatiti postupke naših predaka. Kao što znate, Ukradene Dnevnike odgonetnuo je začinski Ceh svojim postupkom dešifriranja poznatim kao cehovski ključ, uporabljenim i pri prevođenju ovih novootkrivenih zapisa. Nitko ne osporava drevnost cehovskog ključa i pomoću njih se, jedino pomoću njih, mogu prevesti i ti zapisi.

Kao drugo, ovi zapisi otisnuti su na jednom ixijanskom diktatelu stvarno prastare izrade. Ukradeni Dnevnicinepobitno dokazuju da je Leto II na taj način zapisivao svoja povijesna zapažanja.

Kao treće, tu je i skladište koje je po našem vjerovanju jednako važno kao i samo otkriće. Spremište u koje su bili stavljeni dnevnici nedvojbeno je ixijanski artefakt vrlo primitivne, ali ipak veličanstvene izrade, što će sigurno baciti novo svjetlo na povijesno razdoblje poznato pod nazivom “Raspršenje.”. Kao što se moglo i očekivati, skladište je bilo skriveno. Bilo je zakopano znatno dublje nego što bi se to moglo očekivati iz mitova i Usmene Povijesti, a odašiljalo je i upijalo zračenje oponašajući osobine prirodne sredine – mehaničko oponašanje koje samo po sebi i nije iznenađenje... ''

,,Vještina vladanja traži da se inicijativa nikada ne prepusti radikalima.''

,,Vještina vladanja jest upravljanje haosom.''

,,Istinska kreativnost uvijek zavrjeđuje povjerenje.''